Därför går du inte ner i vikt

Att gå ner i vikt är i teorin ganska enkelt - få i dig färre kalorier än vad du förbränner. Trots detta, är övervikt ett stigande globalt hälsoproblem. I denna artikel lyfter vi fram olika orsaker till varför du inte går ner i vikt.

Dudi Warsito, PhD i medicinsk vetenskap
Senast uppdaterad 14 maj 2019

Ett begränsat kaloriintag kombinerat med regelbunden fysisk aktivitet är vanliga metoder när man försöker gå ner i vikt. Men det finns flera faktorer som kan förhindra din viktnedgång.

Att enbart förlita sig på träning

Det är absolut nödvändigt att ha ett kaloriunderskott om du vill gå ner i vikt. Träning är ett effektivt sätt att förbränna kalorier, men för att uppnå väsentliga resultat bör du kombinera träningen med att begränsa ditt kaloriintag.

Forskning har även visat att personer som tränar regelbundet har en tendens att äta mer, vilket kan påverka ens kaloriintag och därmed viktnedgången.

Regelbunden träning och en kost med färre kalorier är därför den bästa metoden.

Att följa en dietfluga

Atkins, LCHF, paleo, 5:2, GI, ISO med flera. Det finns många populära dieter som marknadsförs idag, men väldigt få som backats upp av långsiktiga vetenskapliga studier. Däremot finns det studier som visat att en fettrik kost som LCHF kan orsaka inflammation i magen.

Det är möjligt att man kan gå ner i vikt med dessa dieter, men i de flesta fall beror det på förlust av vätska och muskler – och inte fett.

Dessutom kan det vara svårt att följa dieterna under en längre period och många går upp i vikt igen efter att ha slutat med dieten.

Den bästa kosten är näringsrik och balanserad.

För lite fysisk aktivitet

Enligt en studie som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Medicine & Science in Sports & Excersice menar forskarna att man bör träna mellan 225 till 440 minuter per vecka för att uppnå en betydande viktnedgång. Dessutom är det viktigt att variera övningarna för bättre resultat.

Det finns två typer av träning, aerobisk och anaerobisk. Aerobisk träning innefattar långdistans löpning och cykling, medan anaerobisk träning kan vara styrketräning och sprintträning.

Båda typerna har en positiv effekt på viktnedgång och forskare menar att det är bra att kombinera dem. Men aerobisk träning har visat sig vara den mest effektiva om man vill gå ner i vikt.

Sockrade drycker

Att en kost med mycket socker inte är bra för hälsan och vikten är ingen nyhet för de flesta. Men många glömmer ofta att socker även finns i drycker som juice och ”nyttiga” energidrycker.

Till skillnad från sockerrik mat är inte sockrade drycker mättande. Det kan leda till att man konsumerar för många sockrade drycker utan att veta om det.

Att begränsa sin konsumtion av sockrade drycker kan hjälpa din viktnedgång.

För lite sömn

Dålig eller för lite sömn är en bidragande faktor till att du inte går ner i vikt.

Flera vetenskapliga studier har visat att dålig sömn ökar risken för fetma och diabetes. För lite sömn påverkar även kroppens förmåga att reglera hungern.

Enligt amerikanska National Sleep Foundation bör personer mellan 16 till 65 år sova 7-9 timmar.

Alkohol

Alkoholhaltiga drycker är rika på kalorier. Till exempel kan en 40 cl storstark innehålla uppemot 186 kalorier – och under en kväll kan antalet glas stiga kraftigt. Då en person behöver 2000 till 2500 kalorier per dag, är det inte svårt att förstå att en kväll på krogen kan leda till att en stor del av dagsbehovet snabbt äts upp av kalorier från alkohol.

Ett begränsat intag av alkohol är därför ett måste.